snipan.com

snipan.com Träbåt, Ålandssnipa, två ägare, 7,5m lång, 2,4m bred, Albin O41 4 cyl bensinmotor, Solex 26 VBN förgasare, fernissad, bottenmålad

onsdag, maj 31, 2006

Kungsholmen runt

posted by Joche @ onsdag, maj 31, 2006 


Idag tömde vi ur all oljevattnet ur backslaget. Det gick väldigt bra eftersom backslager har en bottenplugg. Sen fyllde vi på nya olja och körde Kungsholmen runt. Väl framme vid vår egen bryggplats kontrollerade vi oljan på backslaget och fann det rent som smör. Inte ens svart. Antingen så fungerar allting utmärkt eller så är det som Tomas N. förslogs: stopp någonstans så ingen olja kommer fram.

Fredagskvällen är vikt åt tvagning av durk och kölsvin. Lördagen blir första riktiga sommardagen med 30 grader i skuggan, då blir det skönt att tuffa omkring lite minsann.

tisdag, maj 30, 2006

Vitt bubbelvin och en hamnchef är vad som krävs för att få igång en dränkt motor

posted by Thraíndir @ tisdag, maj 30, 2006 

Det är med båtmotorer som med datorer. Då båten saknar lämplig tangentbord att offra en get på för att eländet ska starta, tog vi det näst bästa: vitt bubbelvin och en hamnchef.
Efter jobbet drog vi till båten med den nya feta batteriladdare.
Träbåtsinköparkonsulten Peter var snäll att dra oss från Reimersholme till Liljeholmen, Ängelholm eller om det var Långholmen där det fanns landström. Lotta var gast och styrde vår båt under bogseringen.
Här läste vi varsinn lista. Jag läste Eddies "så här får man igång en Albin O41a om man försökt allt men ändå inte fått igång den"-lista. (Tack Eddie!!!) Joche läste pappret som följde med batteriladdaren.
Den gula plåtlådan (batteriladdaren) surrade lite oroväckande när vi switchade från CB (förmodligen kort för Charge Battery) till START (som pumpar in 150A i batteriet).
Sen vred vi om tändningsnyckeln. Nje, nje, nje, nje, nje, nje, nje... Ingenting. Hel choke. Samma. Halv gas. Samma. Nu var Joche lite trött.
Peter tipsade om att man kunde prova med att byta tändstiften och detta skulle få någon form av positiva konsekvenser som jag inte riktigt hängde med på, men då Joche inte hade några fler idéer och jag aldrig haft några, så funkade det fint för mig. Dessutom var Joches blodsockerhalt oroväckande låg och behövde justeras. Taxi till närmaste bensinmack där Joche plockade mackor till oss medan jag letade efter tändstift. Efter en stunds letande utan lycka frågade jag tjejen i kassan var de hade tändstiften. -De sålde så dåligt så det har vi inga, kom svaret. Jag hade glömt bort att man bara kan köpa korv, balar med toapapper och kubbspel på bensinmackar nu för tiden. Ut till taxichauffören som väntade och kollade om han visste var det fanns en riktig mack. Han rabblade lite mackar i närheten som jag wapade fram numrena till. De flesta rekommenderade Mekonomen.
Tillbaka till båten utan tändstift men med blodsockerhöjande mackor i alla fall.
Där stod hamnvakten Pelle och tittade in i båten och undrade varför inte kylvattenventilen var stängd. Jag frågade Joche varför han öppnat den men han var inte riktigt på humör än. Sen pratade vi lite mer om våra motorbekymmer. När jag sen skulle visa vad som händer och hur motorn låter när hon inte startar och vrider om nyckeln så. Nje, nje, nje, host, dudunk, slammer, pt, pt, pt, pt, pt, pt, pt, pt, pt!!! Rök från spillolja (och säkert 5-56 och avfettningsmedel) på motorn och men hon tickar som en klocka!!!
Joche hoppar upp och ned som ett lyckligt barn. Jag springer in i kajutan och tar fram min, för detta ändamål, medhavda flaska bubbelvin.
Den korkas upp och vi skålar och stojjar medan Peter ber mig lägga i friläge ett par gånger.
Då frågar Pelle hur det är med oljenivån.
Joche får hojta två eller tre gånger för att jag ska förstå att vi behöver stänga av motorn. Jag kom bara ihåg att vi skulle köra den i tio minuter om vi fick igång den.
Oljan i motorn var det inget fel på.
Oljan i backslaget var vit målarfärg vilket jag fått lära mig 1) att det är vatten i oljan och 2) att det inte är bra.
Lättade över att vi fått igång motorn packade Joche ihop och jag satte mig och pumpade ur 2 liter vattenskadad olja ur backslaget.
Snipp snapp snut. Nu både flyter hon och motorn gör putt-putt-ljud. Nu kan vi koncentrera oss på bryggseglingen igen :)

måndag, maj 29, 2006

Imorgon smäller det

posted by Joche @ måndag, maj 29, 2006 

Tomas har ånat o fixat med träbåtsinköparkonsulten så att vi får bogsering bort från vår hemska brygga till en mycket bättre , en brygga med elström.

Så imorgon borde båten kunna starta, eller åtminstone så är den sista möjliga (kända) felorsaken eliminerad.

Så har vi tur får vi bogsering dit men kan gå för egen maskin hem! Dags för champagne isåfall!
Det ser jag sannerligen fram emot.
[UPPDATERING]
Fick följande av min motorexpert:
  • kolla att det kommit fram bensin till förgasaren (öppna avtappningen lite för att se om det droppar)
  • kolla att tändstiften är rena (stålborste är ett bra hjälpmedel)
  • ... är torra
  • ...har c:a 0,7mm gap.
  • Koppla ett av batterierna separat till tändspolens +sida (det är den sidan som INTE är kopplad till fördelardosan) och till jord på motorn (för att undanröja eventuella problem med spänningsfall p.g.a. dåliga kablar).
  • Ett annat batteri kopplar ni in som vanligt.
  • Ha gärna laddaren på hela tiden om ni har landström.
  • Börja starta 10-15 sekunder i taget med 1 minuts paus i mellan, full choke och ingen gas.
  • Om ni inte fått i gång den efter 10 försök, kolla om tändstiften är "blöta", är dom det så betyder det att det kommer fram bensin i alla fall. prova då igen (med rentorkade stift) med halv gas och utan choke.
  • Om stften är snustorra, försök att spraya startgas in i förgasaren och prova (sprayandes) 10 ggr. till.
  • Om ni får igång den, låt den gå på förhöjd tomgång 10 minuter.
  • Prova därefter att starta utan extrakabeln till tändspolen (för att veta att problemet inte var spänningsfall).
  • Om den fortfarande inte startar dricker ni upp resten av ölen.
  • Lycka till


Inte skall väl den sista punkten tolkas som att man ingen öl får om motorn inte startar?

Mitt liv som båtägare

posted by Thraíndir @ måndag, maj 29, 2006 

Det verkar som om livet som träbåtsägare går ut på att torka kläder efter man har badat i dem, släpa 20 kg tunga batterier för att ladda dem samt att panta burkar. Efter man slängt båten i sjön vill säga. När den fortfarande låg på land handlade det mest om att slipa och smeta med Ettan.
Jag tycker fortfarande det är kul i alla fall :)

söndag, maj 28, 2006

Energi

posted by Joche @ söndag, maj 28, 2006 


Ny laddaren är också gul.

Gårdagens båtunderhåll blev mestadels motionering av levern eftersom det nyladdade batteriet alls inte var särskilt kraftfullt; det gav på sin höjd en 45 sekunders startmotortid. Det gav oss o andra sidan lite mer tid att inmundiga fredagens inköpta drycket.

Imorse var jag på biltema och köpte en värsting batteriladdare, sen tillbringade jag lunch och eftermiddag med att fixa iordning förvaringsdetaljerna i båten. Nu är allt farligt på styrbord sida och alla verktyg på babords dito. Var vi skall ha ölen vet jag inte, men jag funderar på en öl-dispenser. Skall installera sketch-up och visa senare.

Jag tog med två av våra tre batterier hem och kör en i taget på MAX-laddning = 15A, det borde kunna skrämma upp dom en aning. Tomas är förväntad att ta tag i laddningen av det tredje batteriet, så att det finns tre maxladdade batterier vid nästa startförsök.
Det var en fantastisk bryggseglats under eftermiddagen, nästan lite för varmt faktiskt.

fredag, maj 26, 2006

Först dränker vi motorn, sedan maskinisten

posted by Joche @ fredag, maj 26, 2006 



Den nya telefonen, som införskaffades efter den förras drunkningsdöd i söndags blev tre dagar gammal.

Dagen började med att jag sov två timmar längre än vanligt, vilket innebar att min ankomst till båten blev mer elva än nio. Det hade inte gjort något om jag inte lyckats skrämma upp Tomas att vara i båten enligt honom "löjligt tidigt", vilken enligt övriga världen är typ lunch.

Dagen fortsatte sedan med att vi fick köpa nya hinkar efter oljesaneringen. Den shoppingrundan inbegrep också några och samt ett lunchbesök på nått Thaihak.

Tillbaks till båten började det regna ymnigt, men det gjorde såklart ingenting eftersom vi har så fint kapell. Håller man sig bara borta från ruffen så kan man klara en hel arbetsdag torrskodd.

Fullständigt torrskodd kände sig inte Tomas när han under en promenad längs med däck för att uppsöka en buske lät åstadkomma följande ljud:
Duns
Oj
Duns, duns, fammelljud, duns
plask
- Fan vad kallt.






Således har Tomas tagit all-time-high i tidig baddebut, mycket uppkskattat av undertecknad.
För övrigt startade inte motorn idag heller

torsdag, maj 25, 2006

Sisyfos hade det inte alltid så kul han heller

posted by Thraíndir @ torsdag, maj 25, 2006 

Idag har vi lärt oss nya saker:
  • På Biltema kan man (nog) köpa allt.
  • Ingenting av det man behöver på Biltema ligger i närheten av varandra.
  • Till Biltema åker man inte en röd dag som sammanfaller med löning.
  • Vatten är tyngre än olja oavsett hur mycket olja man fyller på.
  • En motor som enligt specifikationerna rymmer 3.3 liter olja får utöver detta plats med åtminstone samma mängd vatten.
  • Att hälla bensin direkt i hålet där man tagit ur tändstiftet kallas för att "snapsa" eller "ge motorn en snaps".
  • Av olja blir man smutsig.
  • Olja är kladdigt.
  • Hur mycket olja man än suger ur motorn så finns alltid vattnet kvar.
  • För att få upp vatten ur motor kan man suga ur hålet där oljestickan sitter genom att sätta fast ett sugrör med eltejp i änden på sugslangen.
  • Redan nästan urladdade batterier laddar ur helt efter ett halvdussin startförsök.
  • Ett startförsök kräver 50 ampere (enligt Gastens hemliga handbok)
  • Big Tasty är big men särskilt tasty är den inte.
  • S700i tar bättre bilder än Z530i










Olja och Öl

posted by Joche @ torsdag, maj 25, 2006 

"5-56 överallt" var rådet vi fick och rådet vi följde. Eller vi och vi, Tomas är maskinansvarig ombord och fick ombesörja allt det mekaniska. Själv tillbringade jag kvalitetstid med en pipa Davidoff green mix. Tomas o sin sida sprayade 5-56 över och i startmotor och andra saker som han tyckte borde ha det.
Motorn startar nästan direkt, inga problem. Sen kom det blårök, så innihilviti med blårök - sen dog den och startade aldrig mer....

Därefter kollade vi oljan i backslaget: den såg bra ut - redigt med olja minsann, så hade vi såklart fyllt på olja innan jungfrufärden. När Tomas kollade motorns olja kom det ut olja genom oljestickehålet. Inte lite olja heller, utan mer som "urmoderns källa" för att citera maskinisten.

Den senaste teorin är att det är fullt med vatten i motorn och att all olja måste pumpas ut. Det görs enklast med en oljesug. När all olja är urpumpad skall ny fyllas på. Man bör också lossa tändstiften och låta startmotorn köra runt någon minut för att lufta ur cylindrarna. Sedan i med startgas och på med stiften. brumm, brumm.

Så säger de att det är trät i en träbåt som tar tid...

tisdag, maj 23, 2006

Sharealike

posted by Joche @ tisdag, maj 23, 2006 

Igår fick jag hem ett brev från Svenska Sjö:

"En förutsättning för att kunna vi skall kunna försäkra Din båt är att den är säkerhetsbesiktigad inom de senaste 5 åren och att besiktningsprotokollet skickas till oss tillsammans med ett aktuellt fotografi på båten" (Exakt avskrift)
Jag glömde såklart kolla om det ligger något besiktningsprotokoll i båten.

Nyckekopieringen lyckades, tror jag. Det är tydligen ett jäkla meck med nycklar från Alfa. Den jag skulle kopiera har varit kopieringsskyddad, men det skyddet har tagits bort, så nu fick man kopiera fritt. Det spännande var att den här nyckeln kostade 120 att kopiera, de flesta andra 65. Tydligen ALFA igen. Jag fick lära mig om olika nyckelämnen och hur de varierar mellan tillverkarna likaså hur deras referenssystem funkar.
En dag då man inte lärt sig något är en dålig dag

Inge flyt idag

posted by Joche @ tisdag, maj 23, 2006 


Idag flöt ett problem upp:
Båten hade stått ensam och gråtit nästan 40 timmar när jag tittade till den. Med en nervositet som skulle göra en skogsmus avundsjuk går jag mot bryggan och ser direkt att hon minsann inte flyter särskilt stolt, tvärtom - vattenlinjen låg några decimeter under havsytan...

Inne i båten var det lika illa, durkarna flöt omkring, högtalarna fungerade som bojfästen och motorn badade skumbad utan skum.

Det tog cirka 25 minuter att pumpa ur hela båten med länspumpen tillsammans med handpumpen. Efter urpumpningen bytte jag ettans batteri mot det tredje och satte omkopplaren på 1+2. Nu kommer vi antagligen inte kunna starta motorn, men båten torde kunna hålla sig torr en stund. Det finns ingen el dragen till bryggan så vi har ett elförsörjningsproblem att gå till botten med.

måndag, maj 22, 2006

Bara en sak: knopar.

posted by Thraíndir @ måndag, maj 22, 2006 

Det var det sista Joche sa till mig efter jungfrufärden.
Så jag fick gå och handla lite böcker på lunchen idag. Det ska nog kunna bli en fritidsskeppare även av mig.







  • Fritidsskepparen (91-89564-02-2)
  • Arbetsbok för kustskepparintyget (91-89564-05-7)
  • Gastens hemliga handbok (91-574-5054-5)
  • Knop & stek (91-534-1426-8
Fick köpa en telefon också. Min gamla råkade trilla i sjön :-/
  • Sony Ericsson Z530i

söndag, maj 21, 2006

Jungfrufärden

posted by Thraíndir @ söndag, maj 21, 2006 

Jungfrufärden




















  1. Sättra Varf - det var här vi slipade, tätade och sjösatte
  2. Restaurang Flyt - första strandhugget mitt i Stockholms innerstad - bara för att vi kunde
  3. Sundbybergs båtklubb - kisspaus - tetiga klubbmedlemmar låste oss ute.
  4. Båtplats på Reimersholme - här har vi knutit fast (hoppas jag) snipan







lördag, maj 20, 2006

Hon flyter! Hon flyter! Hon flyter!

posted by Thraíndir @ lördag, maj 20, 2006 

Åtminstone Joche är en morgonpigg mört. Förmodligen även Vincent. Hur det är med Tina vet jag inte. Jag och mina två äldsta syterdöttrar Lina och Jennie (som jag hade hos mig i helgen) är det åtminstone inte.

När vi kom till Sättra Varf, via Hagsätra (mitt lokalsinne är väl inte det bästa) var hela familjen Dagerot och Anna och Elina redan på plats.
Jag inspekterade att de hade gjort rätt så att vi var redo för sjösättning.
Joche var tvungen att bättra på taket lite med expanderskum men annars var allt till belåtenhet.

Efter att ha hört om andra träbåtsägares bravader (som berättade om sina upplevelser "som att sjösätta en kundvagn ungefär") tog jag fram burken med Ettan och kollade om det inte fick plats lite lite till nånstans. Vi blev även lovade att få låna länspumpar om så behövdes.

Vid ett-tiden var det så i alla fall vår tur. Bosse hamnchef kom puttrande med Slamkryparen och hissade vant upp vår båt i luften och puttrade under vår översyn tillbaka ned till kajen.
Åtminstone två människor på bryggan höll andan medan Slamkryparen backade ned snipan.com (som hon numera kallas) i vattnet.
Under någon minut var stämningen lite panisk när hon tog in vatten men så gick självlänsen igång och det visade sig att några extra pumpar behövdes inte.

Efter vi fått i båten korkades champagne upp och ett fyrfaldigt hurra utbrölades. Spontana applåder hördes från glada och nyfikna hamngäster :)




















Tina och Anna tog med sig alla barnen för lite lördagsmys (tack så innerligt jättemycket för att ni var så gulliga!) hemma medan Joche och jag höll ett vakande öga på båt och självläns några timmar.

Färdigmålad

posted by Joche @ lördag, maj 20, 2006 



Oj vad vi var duktiga idag
idag när vi målade hela botten!

fredag, maj 19, 2006

Nu är vi försäkrade!

posted by Joche @ fredag, maj 19, 2006 

Hej Joachim Dagerot!

Tack för att Du har tecknat en försäkring hos Svenska Sjö! Försäkringsbrev med inbetalningskort kommer att skickas till Dig inom ca 14 dagar (under högsäsong kan det ibland ta något längre tid).

Om vi av någon anledning inte kan teckna försäkring för din båt så kommer vi att meddela dig detta. Försäkringen gäller i så fall fram till meddelandet.

Ha en trevlig och trygg båtsäsong.

Hälsningar,
Svenska Sjö

Brandkåren är riktiga hjältar

posted by Joche @ fredag, maj 19, 2006 

Även om de inte just hyrde ut pumpar så får man ge cred för servicenivån:

Hej!

Hyr ni ut länspumpar som vi stackars försenade träbåtsägare kan hyra
per dygn eller vecka?

//Joche


Registrator Brand to jd
Hej Joche!
Tyvärr hyr vi inte ut pumpar. Jag ringde runt lite här hos oss och fick tipset om att gå in på www.cramo.se . De hyr tydligen ut bl a entreprenadmasiner, borrmaskiner o dyl. Det är det enda tipset jag kan komma med. Lycka till.


Joachim Dagerot to Registrator
Jättetack för hjälpen. Jag ringde Cramo och de har bara dränkbara
pumpar. Inte så fiffigt till en båt. Jag kan maila dig om jag får tag
på någon pump om du vill!


Registrator Brand to jd
Hej igen!
Tack!! Det vore snällt! Vi får många sådana frågor. Då har jag någon jag kan hänvisa till.
Ha en trevlig helg!

Hälsningar
Mia

Svenska Sjö och brandförsvaret

posted by Joche @ fredag, maj 19, 2006 

Svenska Sjö har inte hört av sig, så jag skrev att antingen hör de av sig innan 13:00 för att bekräfta försäkringen, eller så kontaktar vi ett annat försäkringsbolag.

Stockholsms brandförsvar har jag mailat och frågat om länspumpar. Ställde samma fråga till Stockholm Vatten också

Mycke klet blire

posted by Thraíndir @ fredag, maj 19, 2006 

Ettan är kletigt. Även när man värmer det med varmluftspistol för att pensla på det så blir det kletigt på bara några sekunder. Sedan funkar gravitationen helt fel när man ska ha upp det mellan plankorna, jaja borden då då. Nästa år får båten ligga uppochned så att Ettan rinner ner mellan borden. För upp rinner det inte.

Hela ena sidan är Ettad men inte kittad (någon glömde kittet i bilen). Någon annan tog med sig termos men glömde fylla den med kaffe :-/

Idag ska den sida som är lite mindre illa däran Ettas och kittas. Den andra ska bara kittas. Bägge ska målas. Basta!

Imorrn, lördag, åker hon i plurret serru.

torsdag, maj 18, 2006

Båtfan

posted by Joche @ torsdag, maj 18, 2006 

Flong nya snickarbyxor

posted by Thraíndir @ torsdag, maj 18, 2006 

Efter många om och men hittade jag så småningom ett par blå Fristads i storlek 46. Superkoola brallor med fickor för både iPod shufflen, iPod 4G 20Gb, Palm T2, Ericsson K700i, blåtandsheadsetet och med fickor för knäskydd på framsidan. Hur har man klarat sig som gadgetgeek utan såna här praktiska klädesplagg tidigare?

Det finns fortfarande fickor och öglor jag ännu inte listat ut vad man ska med dem till men får väl prova med datormöss, dvi-konvertererare, nätverkskablar, usb-hubbar, nätverksswitchar och annat som en ambulerande interaktionsdesigner/konsult alltid bör ha med sig.

Det blev ytterligare en produktiv och effektiv kväll med slipning och borttagning av smet mellan båtens sidplankor. Märkte också att om man lutade borren 90 grader moturs så tog slipningen lite bättre. Har nog med att mojjen (mässingsborste) längst fram är lite sliten.

Nu känns båda sidorna färdigslipade och redo för tätning med Ettans och linoljekit. Jag ser fram emot torsdagkvällen.

Ettan, färg och bad

posted by Joche @ torsdag, maj 18, 2006 

Idag har jag ont.

Inte i själen, inte i huvudet men väl i axlar, skuldror och armar. Min kropp har genom de sista 35 åren genomgått en kraftig evolution så den är sannerligen inte anpassad för arbete med en fyrtio kilo (minst) slipmaskin över huvudet under de extremt långa pass som vårt sliparbete är uppdelat i.


Vi blev klara igårkväll. Nu är hela botten slipan, de sista momenten handlade om att slita ut ettan och rensa ur springorna för att vid nästa arbetspass kunna fylla i springorna med ny ettan. Vi måste också köpa fönsterkitt och kleta i över skruvhålen där träpluggarna lossnat, likaså har vi ett par fläckar med lite mindre fräscht trä, där skall det också kittas.


Svenska Sjö hade fått mitt mail som skickades via deras hemsida. Jag frågade om min ansökan registrerats och angav min e-post adress som de då kan använda som nyckel, eftersom den är extremt unik. Men icke då. De kan inte söka på e-postadress utan måste ha fullständigt namn och adress för att kunna slå i sina register. De har nu fått fullständigt namn och address så får vi se hur det går!


Båtmedlemskapsansökan går vidare. Vi är nu betalande stödmedlemmar i en båtklubb och jag har fått vidare instruktioner om hur man går vidare för att få en båtplats (till nästa år, läsa om årets brygga på annan plats). Föreningen kräver "förarbevis för fritidsskeppare", en nautisk kompetens som jag inbillar mig besitta, men som behöver dokumenteras. Frågan återstår var man kan 'köra upp'.


Skepp O'Boy

onsdag, maj 17, 2006

Försäkringar och sparkdräkter

posted by Joche @ onsdag, maj 17, 2006 


Försäkring


Svenska Sjö har en avancerad hemsida minsann. Bland annat används AJAX för att hämta hem båtfabrikat, inte för att det funkade, men som med all teknik, det är tanken som räknas. Funkade gjorde inte heller deras formulär för att fylla i anmälan om försäkring. Det funkade fram till där jag förväntade mig få en bekräftelse, fast då blev det bara tomt. Jag har använt deras andra web-baserade formulär för att se om de fått min ansökan. De skriver dock att de hellre ser att man ringer kundtjänst eftersom de inte hinner läsa mail!???


Sparkdräkt


Efter att ha tillbringat två timmar i södra stockholm och besökt Sylvan bygg, Rusta, Micro samt SEA gav vi upp tanken på blåa sparkdräkter. Fast vi fick tipset om GDS Yrkeskläder, som senare visade sig heta G-ESS Yrkeskläder. De ligger i Stuvsta.

tisdag, maj 16, 2006

Chucknyckeln är tillbaka

posted by Thraíndir @ tisdag, maj 16, 2006 

En mycket produktiv och härlig kväll i solen.
Det tog en stund att komma till skott då det var en del material som behövde inhandlas innan vi kunde sätta igång. Men hur svårt kan det vara att få tag på ett blåställ?
Vår inlånade träbåtsinköparkonsult Peter var på besök och hittade chucknyckeln som försvunnit i gruset under gårdagens slipövningar.
Nu är allt som det ska igen.

Slipdag!

posted by Joche @ tisdag, maj 16, 2006 

Idag slipade vi flera timmar. Babord sida var betydligt trevligare än styrbords. Inte nog med att den senare hade mycket sämre färg, den låg i skugga också.

Det är minst två timmars intensivt slipande kvar innan vi kan börja måla men innan målningen måste vi plugga igen de hål där träpluggarna lossnat så imorgon blir det att köpa plastic padding.

Böcker beställda

posted by Joche @ tisdag, maj 16, 2006 

- 1 st Handbok i träbåtsvård (9197009423) à 155 kr
- 1 st Svenska träbåtar (9100581356) à 223 kr
- 1 st Träbåtsrenovering, att underhålla och beva... (9197353795) à 223 kr

Första slipdagen

posted by Joche @ tisdag, maj 16, 2006 

Under hård press började idag sliparbetet för att få botten ren. Målsättningen är att ha båten bottenmålad inför helgen!

Tomas lyckades slarva bort chucknyckeln på mindre än fem minuter. Bra jobbat TE EFF!

söndag, maj 14, 2006

Affären går i hamn

posted by Thraíndir @ söndag, maj 14, 2006 

I söndagsottan, nåja strax efter tio, bar det iväg till Liljeholmen där Peter (inlånad träbåtsinköparkonsult) plockade upp mig för vidare färd mot varvet i Sätra.

Tre av de fem tidigare ägarna var där för att hålla koll på att ingen av de andra drog med kosingen? Hur de övriga två bevakade sina intressen framgick inte.

Ett villkor var uppsatt av oss för att kunna genomföra köpet. Att motorn startade.

Vi klättrade upp i båten och lyfte på den medtagna (ej medhavda), isolerade motorhuven/skyddet. Strömmen till de båda batterierna slogs till och nyckeln sattes i. Lite choke. Åtminstone tre killar håller andan. Nyckeln vrids om. Hnia, hnia, hnia, hnia, hnia. Klick. Hmm. Hnia, hnia, slammer, dof, dof, dof, dof, dof, dof, dof, dof. Klick, nyckel vrids tillbaka.

Ljuv musik från Albin 41'an.

Nu tas båtägarbytespapper och penna fram. Kort förvirring uppstår innan vi bestämmer vems uppsättning papper vi ska använda - kunden hade i det här fallet alltid rätt.

Fem minuter senare stod jag där med två uppsättningar startnycklar och fullt sjå att memorera startsekvensen. Men nybliven båtägare. Och stolt!

tisdag, maj 09, 2006

Fan, man skulle ha båt

posted by Joche @ tisdag, maj 09, 2006 


Efter en pilsner i solen i eftermiddags kom vi fram till att en båt är det enda rätta. En långsam, slö och charmig en skulle det vara, i trä.

Annonser letades och telefoner ringdes. Torsten sålde en snipa för 15 lakan ute på Muskö. I en sjö utan anslutning till mälaren/hjälmaren eller Östersjön fanns en "stadig snipa" för 20'. I Sätra fanns en Ålandssnipa för 25 laxar. Den fick det bli.