snipan.com

snipan.com Träbåt, Ålandssnipa, två ägare, 7,5m lång, 2,4m bred, Albin O41 4 cyl bensinmotor, Solex 26 VBN förgasare, fernissad, bottenmålad

torsdag, juni 29, 2006

Kungsholmen runt

posted by Joche @ torsdag, juni 29, 2006 


Så åkte vi <Kungsholmen<Långholmen<LiljeholmenEssingen (någondera) för att komma runt Kungsholmen. Pizza medhavd, vädret som sig bör. Kyld öl och en underbar bensindoft.
Så här skall man ha det när man har det som sämst.

måndag, juni 26, 2006

Öppen inbjudan till kvällstur

posted by Joche @ måndag, juni 26, 2006 

Härmed inbjuds de som vill och som vi känner att torsdagen den 6 juli följa med på en vårterminens sista båttur.

Vi lämnar bryggan vid hornstull 17:30, tag med:

Varm tröja
Korvar (som inte behöver grillas) och tilltugg (ej nötter eller popkorn)
Öl och förfriskningar.

Anmälan genom kommentar till det här inlägget. Vi kan ta cirka 6-8 personer i båten.

Välkomna,
Joachim!

lördag, juni 24, 2006

Blå, blå vindar och vatten...

posted by Thraíndir @ lördag, juni 24, 2006 

SMHI lovade väder. Inte nödvändigtvis vackert, men väder skulle det åtminstone bli. Runt lunch var vi samlade på Reimersholme och efter en stunds väntan kastade vi loss för att möta träbåts-Peter med röd plastsegelbåt i Årstaviken för färd mot Idskär och midsommarfirande.

Färden ut var ett mödosamt arbete bestående av köttbullekastning på Peter och förtäring av Dagens, gjord på rosévin. Resan till Idskär tog en stund med endast två korta soppatorskstopp (limerick?) - ett för vardera ekipage.

När det verkade vara en dryg halvtimme kvar sattes färskpotatisen att koka. Detta torde vara första gången gasolköket nyttjas. Och under gång dessutom :)

Väl framme på Idskär gjorde Peter vant en ensamtilläggning medan jag kollade i knopboken hur man gjorde en pålstek för att skarva ankartrossen. Gastarna räddade mig med en föredömlig knop medan en annan världsvant angjorde bryggan. Könsrollerna var åter i balans medan jag kånkade och kastade blyklump.

Bordet dukades upp med allt som ett midsommarbord ska innehålla. Fast för tio personer. Trots att vi bara var fem. Lax är jättegott men ett halvt kilo per person är tom med mycket om det serveras som enskild rätt - bara ett tips.



Årets båtpryl blir häftmassa
eller kludd som det kallades i båtfolkmun (åtminstone på Snipan). Används med fördel att hålla framförallt dryckeskärl på plats i sjögång. Det ursprungliga syftet med medhavd häftmassa var att hålla eventuella midsommarblomster på plats.

Resan hem gjordes under tre sena timmar på ett Mälaren i bleke. Vackrare än så kan en midsommar knappast avslutas.


söndag, juni 18, 2006

Snipsöndag - bästa söndagen som finns?

posted by Joche @ söndag, juni 18, 2006 


Klockan tio, alltid klockan tio. Tio är en bra tid att lägga ut från bryggan, den är minst tre timmar från uppvaknandet, en timme från mataffären öppnar och cirka två timmar innan lunch. Tio slog klockan och vi lämnade hamnen med en gassande sol ovanför oss, mälarens granna skärgård framför oss och hennes djupa, tjugogradiga dunkel under oss.



Under resan hann vi lägga till i vildmarken. Till min kännedom är det första gången som snipan.com lägger till vid fastlandet utan någon brygga. Det gick alldeles utmärkt och var ett spännade men händelselöst äventyr.




Pampas Marina angjordes förstås för att få den obligatoriska glassen. Därefter var det Kungsholmen Runt medurs och hemresa som gällde.



Sju timmar senare var vi i hamn igen. Motorn hade kämpat hårt på sin tomgång i fem timmar. Ingen olja kontrollerade, ingen bensin mättes.



Jag är extremt dålig på att följa min egna krav. Förlåt.

lördag, juni 17, 2006

En vanlig lördag

posted by Joche @ lördag, juni 17, 2006 


Lite båtåkande, lite badande, lite Kungsholmen Runt. Mycket sol, en öl. Mycket fina båtar runt omkring.

fredag, juni 16, 2006

En fantastisk fredagseftermiddag

posted by Joche @ fredag, juni 16, 2006 


Klockan 15.00 satt sju förväntansfulla matroser i snipan för transport västerut mot ett företagsevent. Båten lägger ut och vi gör ett äventyrligt men mycket kontrollerat strandhugg längs Kungsholmen för att plocka upp ännu en i besättningen. Ytterligare en fick vi med oss från Stora Essingen där det även bjöds på lite kall förfriskning. Det blev stress såklart men hon toppar sina modiga fem knop så vi kom fram bara någon timme sen. Mottagandet blev kyligt av bryggägaren, så kyligt att vi fick lägga ut båten igen. Om någon vill kommentera kring mottagandet så är det fritt fram.

Vi lade ut båten och fick en underbar kväll på Stora Essingen istället. Tack alla inblandande, både planerade arrangörer, besättningsmän och de mer improviserade matarrangörerna på aftonen. Underbar kväll, god mat, trevligt sällskap och fantastisk sjöglimt från balkongen. :-)

Taxi vill ha hundra spänn svart för att lämna tillbaka en kvarglömd mobiltelefon. Jag bad han lämna den till polisen istället.

torsdag, juni 15, 2006

Vi hade i alla fall otur med vädret

posted by Thraíndir @ torsdag, juni 15, 2006 

Igår var första gången jag var ute själv med båten. Efter lunch var det färdigjobbat för min del och solen sprutade. Både Måns och Toffe verkade lockade att åka båt men var tvungna att jobba tills vädret inte var så fint längre, så vid tre borde passa fint.

Under tiden begav jag mig till Clas Ohlsson för att köpa universalpump. Det är med Clas Ohlsson som med Biltema (som jag aldrig mer sätter min fot på, peppar, peppar). Pumpen som drivs av borren hade 3/4"-gängor i vardera ände. För att koppla slang till detta behövde jag slangkopplingar och slangnipplar. Finns dessa i närheten av pumpen? Nä. Efter en halvtimmes springande fram och tillbaka mellan hyllor E, P, R och S och (mer eller mindre dolda) terminaler trodde jag att jag hittat rätt. Slangkopplingarna var hermetiskt förpackade och jag ville verkligen prova om det var rätt grunkor jag skaffade (för att undvika att behöva komma tillbaka hit igen om inte annat). Här gav jag upp och tog en nummerlapp till informationsdisken. Jag hade redan tagit en lapp tidigare men tänkte att jag nog skulle kunna reda ut detta på egen hand.

Då min toleransnivå för butiker som kräver kataloger och terminaler för att handla i, är tämligen låg ägnade jag väntetiden med att kontrollera andningen.
När det var min tur förklarade jag mitt problem att hitta rätt kopplingar och nipplar till pumpen - den var jag åtminstone säker på att den var rätt. Mannen bakom disken gjorde ett försök att hänvisa mig till en hylla men jag hade redan spenderat en kvart där så jag lät mig inte avvisas.

Till slut lämnade han i alla fall disken och ledde mig pustande, stånkande och stönande till en av(!) slangkopplingshyllorna. "Här var det urplockat" sa han. Tacka f-n för att det var svårt hitta grunkorna då (sa jag inte, men tänkte). Han öppnade en av de hermetiskt förslutna förpackningarna och bingo - rätt grunka. Hittade ytterligare en (den sista) om tur var då jag behövde två.
Här gjorde han ett flyktförsök men jag hann stoppa honom och fick även hjälp (om än motvilligt) med slangnipplarna.
Det lilla ärendet tog bara en dryg timme, med betoning på dryg.


Nu var det dags att förbereda båten för eftermiddagstur så med mina nyförvärv drog jag till Reimersholme. Nu var förmiddagssolen som bortblåst och istället kryllade himlen med möööörka moln. Optimist som man är tog jag av kapellet och började karva, skruva och dona med pumpen. Men såklart var ju borreländet urladdad. Nu gav jag upp pumpandet och började förbereda för avfärd. Då börjar det regna. Med telefonen i hand (Toffe som undrade när jag var framme) vinglade jag runt båten och satte på kapellet. Innan jag var färdig med att sätta på kapellet, starta motorn och kasta loss så hade det börjat ösregna. Jag kunde lika gärna ha badat med kläderna på.
Drygt tjugo minuter senare plockade jag i alla fall upp Toffe på Riddarholmen varpå vi puttrade in i Karlbergskanalen. Kungsholmen runt kan jag snart i sömnen :)
Efter lite Kungsholmen och Pampas ringde Måns och Lilos för att bli upplockade vid Eriksdalsbadet. Mot Årstaviken bar det av och regnet började tom avta lite.
Efter en snygg, trygg och säker tilläggning vid en brygga som inte omgärdades av taggtråd och elstängsel kunde Måns och Lilos hoppa ombord. En sjysst matsäck hade de dessutom med sig, tack :)

Min plan var att lägga till vid en boj för att avnjuta lite krubb och en pilsner i eftermiddagssolen. Vädret ville annorlunda.
Sikten var praktiskt taget noll när vi åkte tillbaka genom Årstakanalen
Efter en stunds tuffande började regnet avta något lite åtminstone, tom så att jag kunde öppna kapellet ovanför styrpulpeten utan att det regnade in på passagerarna.
I fjärran såg jag så ett par bojar som verkade vara lämpliga att lägga till vid. Segelbåtarna i närheten verkade tycka att de var lämpliga att runda i sin regatta. Så jag fick leta vidare.

I närheten av regattan hittade vi en boj som lämpade sig bättre där vi lade till och hade en mysig stund, tom med kapellet nedfällt :)
På vägen hem dumpade vi Toffe vid Karlbergs slott och vi puttrade medsols runt Kungsholmen för att göra ännu en trygg, snygg tilläggning vid båtplatsen på Reimersholme.
Härefter promenerade vi till Skanstull längs med vattnet för att göra kväll. Det kändes lite lustigt att gå samma väg som vi åkt båt tidigare, och när jag hoppade på 4ans buss från Ringvägen kändes det lika lustigt att åka förbi Hornstull där vi gick ifrån en timme tidigare.


190mm soppa var det i tanken innan jag drog igång motorn. Jag glömde ta tiden och jag glömde mäta när jag var klar. Men jag fyllde på olja i motorn då den var slut. Och nu är dessutom borrmaksinen laddad.

onsdag, juni 14, 2006

Diskussionsunderlag för logbok

posted by Joche @ onsdag, juni 14, 2006 

För övrigt har jag funderat på hur en logg kan se ut.

tisdag, juni 13, 2006

Avsevärt förbättrad bensinförbrukningsprestanda

posted by Thraíndir @ tisdag, juni 13, 2006 

Joche vill att vi ska börja föra loggbok. Det låter som en bra idé. I detta ingår bl a att vi kollar bensinförbrukningen genom att med mätsticka kolla bensinnivån i tanken innan vi drar igång motorn. Därefter startar vi ett stoppur som startas och stoppas med motorn. När det är färdigåkt mäter man ånyo bränslenivån i tanken. På detta sätt kan vi åtminstone hålla koll på hur många centimeter soppa det går åt per tidsenhet.
Igår var jag ambitiös och mätte upp 243mm kl 16.50. När vi sju timmar senare lade till har jag ingen aning om hur många milimeter soppa där fanns. Vi kastade nämligen ankare åtminstone två gånger under färden. Dessa stoppp varade åtminstone två timmar vardera. Och inte kollades det vad klockan var eller hur många millimeter soppa det gått åt heller.
Men vi badade! Och jag hann ta av mig kläderna innan denna gång.

lördag, juni 10, 2006

Årets varmaste dag, eller: Hur fel kan man ha?

posted by Joche @ lördag, juni 10, 2006 



Hela lördagen var vikt åt båten. Klockan 8:30 var det bestämt att vi skulle vara i båten och i princip kunna åka iväg. Tyvärr startade den inte... Samma sak som 'vanligt', inget eller dåligt batteri. Då föreslår någon av gästerna exakt samma sak som Tomas tjatat om hundra gånger:
- Kan vi inte köpa ett nytt batteri?
Med ängelns tålamod svarade jag som jag gjort hundra gånger:
- Nej, det hjälper inte. Nya batterier är inte uppladdade. Framför mig såg jag batterikonkande och snabbladdningar i lägenheten.
- Jodå, sade gästen, jag har köpt färdigladdade batterier flera gånger.

Statoil i Västberga hade batterier, man behövde bara ange bilmärke och modell så gick de tjänstvilligt ut på lagret och hämtade ett. Jag sade att jag var lite osäker på märket, men modellen var Ålandssnipa. Efter lite uppslag i katalogen fick jag med mig ett 75Ah batteri till båten. Sen dess har hon gått som en klocka.

Det irriterar eller åtminstone oroar mig en del att hon är så osäker vid uppstarten. Jag undrar om det är generatorn som inte gör vad den skall. Om någon (läs: Eddie) vet hur man kontrollerar en sådan sak så är jag mycket tacksam för en kommentar eller så.

En underbar lördag, med tänk vad elände vi kunnat spara om jag inte vetat så fel.

fredag, juni 09, 2006

Skarndäckstips

posted by Thraíndir @ fredag, juni 09, 2006 

Av en arbetskamrat har jag fått tips om hur man skarvar trasiga plankor på skarndäck.
Om man, som någon bok föreslår, sågar snett 10 ggr tjockleken så blir ytterkanterna väldigt tunna och krullar sig. Som framgår av teckningen (5 minuter Sketchup) så sågar och skruvar man på detta sätt. Sicaflexen tränger upp genom skarvarna när man skruvar fast plankan.

lördag, juni 03, 2006

Utan blåställ i tyrolen

posted by Joche @ lördag, juni 03, 2006 

Travestin på den kända gamla naturfilmen är haltande, jag vet - men idag var det första gången vi verkligen använde båten för rekreation. Vi har farfar med fru på besök och jag har lyckats mörka hela båtgrejen för dom ända tills vi satt i bilen påväg mot hamnen, då lyckades jag såklart försäja mig. Det spelade såklart ingen roll, det blev en trevlig överaskning ändå.

Vädret var precis all man kunde önskat sig med djupblå himmel med fjäderlätta moln. Det fläktade skönt och solen sken hela dagen. Vi började med en tur genom kanalen mellan Södermalm och Liljeholmen för att passera de gamla båtarna vid söder mälarstrand. Sen tog vi den gamla (numera) klassikern Kungsholmen Runt för att runda Årsta Holmar vilket inte gick då de har stängt av trafiken på ena sidan.
Den medhavda spanska korven, de italienska skinkorna samt de färska räkorna åt vi efter att ha lagt till vid en av bojarna strax öster om Pampas Marina. Supersmarrigt.

Årsta Holmar följdes av en tur in till Slussen, där lade vi till och gick in i Gamla Stan.
- Ta båten in till stan, kanske min bästa Stockholmsupplevelse någonsin. utbrast en av våra passagerare.
Efter glassen i gamla stan åkte vi en runda kring Kungsholmen och förtöjde därefter båten vant i hemmahamn.

Tänk vad lite som behövs för en riktigt bra dag: en fin båt, ett trevligt sällskap, en platta öl och solsken

fredag, juni 02, 2006

Kölsvinet är ett kladdigt djur

posted by Joche @ fredag, juni 02, 2006 

Idag skurade jag alla durkarna i sittbrunn med mälarvatten och diskmedel. Den aktiviteten föregicks utsugning av det kvarvarande vattnet kölsvinets sektion 1 och 2 (räknat från aktern). Häverten som inköptes på lunchen var extremt onödig så där kastades 22 kronor i sjön. Vi fick inte rent kölsvinet alls egentligen, trots försök med vanliga oljesugen, nämnda hävert och i slutet kaffemuggar. Nya försök måste göras. Durkar och sittplatser blev väldigt rena iaf.
GPS:en funkade! Under halva resan, vi åkte Kungsholmen runt såklart, köra vi igång GPSen, det fungerade kalasfint och vi fick plötsligt reda på vilka stadsdelar vi åkte mellan. Dock skulle vi nog behöva bättre kartor, åtminstone för Stockholms stad.
Tjugo liter bensin vågade vi trycka i vår fina snipa.

En underbar kväll bjöd Stockholm på

Svenska Sjö - fortsättningen...

posted by Joche @ fredag, juni 02, 2006 

-Nejdå, det är samma regler.
Var svaret jag fick på min fråga hur gamla ägaren kunde försäkra båten men inte vi när ingen hade besiktningsprotokoll.

Nu fick vi en namn och telefonnummer till en besiktningsman i vår båtklubb. Så kanske båten kan besiktigas.

torsdag, juni 01, 2006

Svenska sjöföljetongen

posted by Joche @ torsdag, juni 01, 2006 

Svenska Sjö vill att båten är besiktigad för att försäkra den och undrade om vi besiktigat den vilket vi såklart inte hade gjort. Det räckte dock att den var besiktigad för senast fem år sedan. Då kontaktade vi gamla ägaren och fick försäkringsnumret hos, just det, Svenska Sjö. Jag kontaktade Svenska Sjö igen och frågade om de hade besiktningsprotokollet för nämnda båt.
- Nej, den är inte besiktigad.

Nu uppstår frågan hur den forne ägaren fick försäkra utan besiktningsprotokoll, frågan är ställd och svar inväntas med spänning.