snipan.com

snipan.com Träbåt, Ålandssnipa, två ägare, 7,5m lång, 2,4m bred, Albin O41 4 cyl bensinmotor, Solex 26 VBN förgasare, fernissad, bottenmålad

torsdag, maj 18, 2006

Ettan, färg och bad

posted by Joche @ torsdag, maj 18, 2006 

Idag har jag ont.

Inte i själen, inte i huvudet men väl i axlar, skuldror och armar. Min kropp har genom de sista 35 åren genomgått en kraftig evolution så den är sannerligen inte anpassad för arbete med en fyrtio kilo (minst) slipmaskin över huvudet under de extremt långa pass som vårt sliparbete är uppdelat i.


Vi blev klara igårkväll. Nu är hela botten slipan, de sista momenten handlade om att slita ut ettan och rensa ur springorna för att vid nästa arbetspass kunna fylla i springorna med ny ettan. Vi måste också köpa fönsterkitt och kleta i över skruvhålen där träpluggarna lossnat, likaså har vi ett par fläckar med lite mindre fräscht trä, där skall det också kittas.


Svenska Sjö hade fått mitt mail som skickades via deras hemsida. Jag frågade om min ansökan registrerats och angav min e-post adress som de då kan använda som nyckel, eftersom den är extremt unik. Men icke då. De kan inte söka på e-postadress utan måste ha fullständigt namn och adress för att kunna slå i sina register. De har nu fått fullständigt namn och address så får vi se hur det går!


Båtmedlemskapsansökan går vidare. Vi är nu betalande stödmedlemmar i en båtklubb och jag har fått vidare instruktioner om hur man går vidare för att få en båtplats (till nästa år, läsa om årets brygga på annan plats). Föreningen kräver "förarbevis för fritidsskeppare", en nautisk kompetens som jag inbillar mig besitta, men som behöver dokumenteras. Frågan återstår var man kan 'köra upp'.


Skepp O'Boy