snipan.com

snipan.com Träbåt, Ålandssnipa, två ägare, 7,5m lång, 2,4m bred, Albin O41 4 cyl bensinmotor, Solex 26 VBN förgasare, fernissad, bottenmålad

lördag, april 28, 2007

nollsjutrettio sharp ställde vi upp för iläggning

posted by Joche @ lördag, april 28, 2007 

Vi fick halvåttatiden - jag antar att vi missat att muta någon för även för mig, så morgonpigg jag blivit är uppställning i förskingringen redan 07:30 en lördagsmorgon aningens obskyrt. För dagen börjar inte då utan innan dess skall man svidat om i blåställ, åkt till Förrådet för att hämta massa grejer och även täckt av båten från presenningen. Nåväl, halvåtta stod vi där med en fullpackad bil och en naken båt.

MOT SJÖN!
Det är en skön samling män som likt en skolklass på utflykt stod och väntade på order från isättningsansvarig, vi kallar honom Kapten för enkelhetens skull. Det är två ekipage som sjösätter båtar samtidigt och det är en jävla massa båtar så det är ett skapligt tempo hela tiden. Alla är vi lite villrådiga men ganska snart kommer alfahannementaliteten fram, det är mycket rop och kommandogivningen hit och dit.

MOT SKOGEN!
Sjösättningen gick väldigt bra och hon flöt exakt som vi planerat och grundat för. Jag måste nog i all blygsamhet hävda att vi börjar bli riktigt bra på att fixa botten nu. I år skall vi också lära oss hur man tar hand om trä. Maskineriet börjar vi också behärska näst intill fullo.

STÖTTA! STÖTTA! STÖTTA!
Vi lät henne ligga i hamn under första dygnet så trät fick svälla upp ordentligt, nästa år tror jag dock inte vi behöver göra det utan kan nog åka till sommarhamn direkt. Inför den här säsongen har vi satsat mycket på tändningssystemet, vi har köpt helt nya tändkablar, original från Forsman marin. Till detta har vi lagt mycket tid på att spruta WD40, problemlösaren i fördelarlocket, i alla tändhattar och i den kontakten som sitter i i tändkabeln och som trycks ner i fördelarlocket. Motorn startade inte efter detta så vi köpte också en snygg svart tändspole. Fast motorn startade ändå inte.

ÄR BOCKEN FRI?
Jag började såklart spruta WD40-problemlösaren överallt eftersom det var den sprayflaska som fanns tillhands men, nej motorn startade inte ändå. Då plockades manualen fram och vi läste oss till den smått klassiska tändordningen 1-2-4-3, (vi hade trott det var 1-3-4-2). Så med den motorvanes självklara hand bytte vi snabbt två av tändkablarna. Men, nej motorn startade inte. Ett nytt projekt sattes igång, alla gummiplupparna som fuktskyddar tändkablarna i alla ändra togs bort och kontakter torkades rent från ED40-Problemlösaren. Det tar en halvtimme, minst. Kontakterna sattes tillbaka men, eller jo. Motorn startade!!!

STOLTA SOM FAN KORKADE VI UPP EN FLARRA BOLLY!