snipan.com

snipan.com Träbåt, Ålandssnipa, två ägare, 7,5m lång, 2,4m bred, Albin O41 4 cyl bensinmotor, Solex 26 VBN förgasare, fernissad, bottenmålad

torsdag, juni 15, 2006

Vi hade i alla fall otur med vädret

posted by Thraíndir @ torsdag, juni 15, 2006 

Igår var första gången jag var ute själv med båten. Efter lunch var det färdigjobbat för min del och solen sprutade. Både Måns och Toffe verkade lockade att åka båt men var tvungna att jobba tills vädret inte var så fint längre, så vid tre borde passa fint.

Under tiden begav jag mig till Clas Ohlsson för att köpa universalpump. Det är med Clas Ohlsson som med Biltema (som jag aldrig mer sätter min fot på, peppar, peppar). Pumpen som drivs av borren hade 3/4"-gängor i vardera ände. För att koppla slang till detta behövde jag slangkopplingar och slangnipplar. Finns dessa i närheten av pumpen? Nä. Efter en halvtimmes springande fram och tillbaka mellan hyllor E, P, R och S och (mer eller mindre dolda) terminaler trodde jag att jag hittat rätt. Slangkopplingarna var hermetiskt förpackade och jag ville verkligen prova om det var rätt grunkor jag skaffade (för att undvika att behöva komma tillbaka hit igen om inte annat). Här gav jag upp och tog en nummerlapp till informationsdisken. Jag hade redan tagit en lapp tidigare men tänkte att jag nog skulle kunna reda ut detta på egen hand.

Då min toleransnivå för butiker som kräver kataloger och terminaler för att handla i, är tämligen låg ägnade jag väntetiden med att kontrollera andningen.
När det var min tur förklarade jag mitt problem att hitta rätt kopplingar och nipplar till pumpen - den var jag åtminstone säker på att den var rätt. Mannen bakom disken gjorde ett försök att hänvisa mig till en hylla men jag hade redan spenderat en kvart där så jag lät mig inte avvisas.

Till slut lämnade han i alla fall disken och ledde mig pustande, stånkande och stönande till en av(!) slangkopplingshyllorna. "Här var det urplockat" sa han. Tacka f-n för att det var svårt hitta grunkorna då (sa jag inte, men tänkte). Han öppnade en av de hermetiskt förslutna förpackningarna och bingo - rätt grunka. Hittade ytterligare en (den sista) om tur var då jag behövde två.
Här gjorde han ett flyktförsök men jag hann stoppa honom och fick även hjälp (om än motvilligt) med slangnipplarna.
Det lilla ärendet tog bara en dryg timme, med betoning på dryg.


Nu var det dags att förbereda båten för eftermiddagstur så med mina nyförvärv drog jag till Reimersholme. Nu var förmiddagssolen som bortblåst och istället kryllade himlen med möööörka moln. Optimist som man är tog jag av kapellet och började karva, skruva och dona med pumpen. Men såklart var ju borreländet urladdad. Nu gav jag upp pumpandet och började förbereda för avfärd. Då börjar det regna. Med telefonen i hand (Toffe som undrade när jag var framme) vinglade jag runt båten och satte på kapellet. Innan jag var färdig med att sätta på kapellet, starta motorn och kasta loss så hade det börjat ösregna. Jag kunde lika gärna ha badat med kläderna på.
Drygt tjugo minuter senare plockade jag i alla fall upp Toffe på Riddarholmen varpå vi puttrade in i Karlbergskanalen. Kungsholmen runt kan jag snart i sömnen :)
Efter lite Kungsholmen och Pampas ringde Måns och Lilos för att bli upplockade vid Eriksdalsbadet. Mot Årstaviken bar det av och regnet började tom avta lite.
Efter en snygg, trygg och säker tilläggning vid en brygga som inte omgärdades av taggtråd och elstängsel kunde Måns och Lilos hoppa ombord. En sjysst matsäck hade de dessutom med sig, tack :)

Min plan var att lägga till vid en boj för att avnjuta lite krubb och en pilsner i eftermiddagssolen. Vädret ville annorlunda.
Sikten var praktiskt taget noll när vi åkte tillbaka genom Årstakanalen
Efter en stunds tuffande började regnet avta något lite åtminstone, tom så att jag kunde öppna kapellet ovanför styrpulpeten utan att det regnade in på passagerarna.
I fjärran såg jag så ett par bojar som verkade vara lämpliga att lägga till vid. Segelbåtarna i närheten verkade tycka att de var lämpliga att runda i sin regatta. Så jag fick leta vidare.

I närheten av regattan hittade vi en boj som lämpade sig bättre där vi lade till och hade en mysig stund, tom med kapellet nedfällt :)
På vägen hem dumpade vi Toffe vid Karlbergs slott och vi puttrade medsols runt Kungsholmen för att göra ännu en trygg, snygg tilläggning vid båtplatsen på Reimersholme.
Härefter promenerade vi till Skanstull längs med vattnet för att göra kväll. Det kändes lite lustigt att gå samma väg som vi åkt båt tidigare, och när jag hoppade på 4ans buss från Ringvägen kändes det lika lustigt att åka förbi Hornstull där vi gick ifrån en timme tidigare.


190mm soppa var det i tanken innan jag drog igång motorn. Jag glömde ta tiden och jag glömde mäta när jag var klar. Men jag fyllde på olja i motorn då den var slut. Och nu är dessutom borrmaksinen laddad.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Could you be a bit more detailed on some of the tasks occuring this afternoon?

6/15/2006 01:23:00 em  
Anonymous Anonym said...

do you mean more specific or how do you mean?

6/15/2006 01:26:00 em  
Anonymous Anonym said...

For example the sentence "Efter en snygg, trygg och säker tilläggning vid en brygga som inte omgärdades av taggtråd och elstängsel kunde Måns och Lilos hoppa ombord." is missing some important information. First off: size and height of the brygga? Size and height not to mention race and sex of the Måns and Lilos. How far did they jump, was it dangerous? The 'elstängsel', what kind of voltage was not running in it? Could you define 'säker' in 'säker tilläggning'.

6/15/2006 02:10:00 em  
Anonymous Anonym said...

Synd för dig med regnet men för de flesta andra var det nog skönt med lite svalka i sommarsolen (iallfall för mig).
Blir mer och mer imponerad av eran båt, den verkar ju vara hur mysig som helst.
Angående Clas Ohlson så håller jag med dig. Det är svårt att hitta det man söker (ögona är det första man blir blind på) och efter långt letande så visar det sig ofta att det är "urplockat".
Man tycker ju att ett företag som clas Ohlson skulle ha råd att köpa ett system som håller koll på lagersaldo på alla grejerna och beställer nytt i god tid.
Varför inte ha en liten annorlunda färjad pris/info lapp på varor som går åt mycket av (så man lättare hittar den sorts klämma som säljer 10x mer än de andra klämmorna och antagligen är den som du behöver).

6/15/2006 03:40:00 em  
Anonymous Anonym said...

in reply to your inquiries the contributor is not in liberty to reveal that kind of information. for your own protection, of course

6/15/2006 11:46:00 em  
Blogger Thraíndir said...

ang clas ohlsson, och även biltema, borde man åtminstone få låna en handterminal eller som vid kulturhuset, kunna ladda sin palm pilot.

6/15/2006 11:49:00 em  
Blogger Joche said...

Jag gillar Länsman. Frågan är hur den hanterar de ändlösa romantiska vårregnen...

6/16/2006 12:21:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home