snipan.com

snipan.com Träbåt, Ålandssnipa, två ägare, 7,5m lång, 2,4m bred, Albin O41 4 cyl bensinmotor, Solex 26 VBN förgasare, fernissad, bottenmålad

lördag, juni 03, 2006

Utan blåställ i tyrolen

posted by Joche @ lördag, juni 03, 2006 

Travestin på den kända gamla naturfilmen är haltande, jag vet - men idag var det första gången vi verkligen använde båten för rekreation. Vi har farfar med fru på besök och jag har lyckats mörka hela båtgrejen för dom ända tills vi satt i bilen påväg mot hamnen, då lyckades jag såklart försäja mig. Det spelade såklart ingen roll, det blev en trevlig överaskning ändå.

Vädret var precis all man kunde önskat sig med djupblå himmel med fjäderlätta moln. Det fläktade skönt och solen sken hela dagen. Vi började med en tur genom kanalen mellan Södermalm och Liljeholmen för att passera de gamla båtarna vid söder mälarstrand. Sen tog vi den gamla (numera) klassikern Kungsholmen Runt för att runda Årsta Holmar vilket inte gick då de har stängt av trafiken på ena sidan.
Den medhavda spanska korven, de italienska skinkorna samt de färska räkorna åt vi efter att ha lagt till vid en av bojarna strax öster om Pampas Marina. Supersmarrigt.

Årsta Holmar följdes av en tur in till Slussen, där lade vi till och gick in i Gamla Stan.
- Ta båten in till stan, kanske min bästa Stockholmsupplevelse någonsin. utbrast en av våra passagerare.
Efter glassen i gamla stan åkte vi en runda kring Kungsholmen och förtöjde därefter båten vant i hemmahamn.

Tänk vad lite som behövs för en riktigt bra dag: en fin båt, ett trevligt sällskap, en platta öl och solsken