snipan.com

snipan.com Träbåt, Ålandssnipa, två ägare, 7,5m lång, 2,4m bred, Albin O41 4 cyl bensinmotor, Solex 26 VBN förgasare, fernissad, bottenmålad

lördag, juni 10, 2006

Årets varmaste dag, eller: Hur fel kan man ha?

posted by Joche @ lördag, juni 10, 2006 



Hela lördagen var vikt åt båten. Klockan 8:30 var det bestämt att vi skulle vara i båten och i princip kunna åka iväg. Tyvärr startade den inte... Samma sak som 'vanligt', inget eller dåligt batteri. Då föreslår någon av gästerna exakt samma sak som Tomas tjatat om hundra gånger:
- Kan vi inte köpa ett nytt batteri?
Med ängelns tålamod svarade jag som jag gjort hundra gånger:
- Nej, det hjälper inte. Nya batterier är inte uppladdade. Framför mig såg jag batterikonkande och snabbladdningar i lägenheten.
- Jodå, sade gästen, jag har köpt färdigladdade batterier flera gånger.

Statoil i Västberga hade batterier, man behövde bara ange bilmärke och modell så gick de tjänstvilligt ut på lagret och hämtade ett. Jag sade att jag var lite osäker på märket, men modellen var Ålandssnipa. Efter lite uppslag i katalogen fick jag med mig ett 75Ah batteri till båten. Sen dess har hon gått som en klocka.

Det irriterar eller åtminstone oroar mig en del att hon är så osäker vid uppstarten. Jag undrar om det är generatorn som inte gör vad den skall. Om någon (läs: Eddie) vet hur man kontrollerar en sådan sak så är jag mycket tacksam för en kommentar eller så.

En underbar lördag, med tänk vad elände vi kunnat spara om jag inte vetat så fel.

1 Comments:

Blogger Eddie said...

Tyärr har jag inget enkelt och billigt (och pålitligt) bondknep för att kolla laddningen. Ampere och voltmätare kan vara lämpliga nyinvesteringar.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1204&iItemId=77441
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1204&iItemId=77445
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1204&iItemId=76466
Om det ryker och luktar illa har du kopplat fel.

Lycka till
Eddie

6/13/2006 12:08:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home